PRZEPISY KULINARNE – ŚNIADANIA

Działanie: wzmacnia środkowy ogrzewacz, odżywia soki ciała

Wskazania: osłabienie qi

Składniki: kasza jaglana, świeży imbir, sól, kurkuma, masło, jabłka, rodzynki lub inne suszone owoce (morele, figi, daktyle), papryka słodka w proszku, cynamon

1) kaszę jaglaną uprażyć na sucho na stalowej patelni, ugotować na sypko (potrzeba stosunkowo dużo wody, by się nie przypaliła – w trakcie gotowania można dodawać wrzątku, by uzupełniać płyn, który wyparuje, natomiast dodawanie zimnej wody zwiększa ryzyko przywierania kaszy do dna)

2) jabłka umyć, usunąć gniazda nasienne, pokroić w drobne plasterki, wrzucić na rozgrzaną patelnię z łyżką klarowanego masła, dodać namoczonych rodzynek i innych owoców suszonych, dodać szczyptę cynamonu, pół łyżeczki startego drobno kłącza świeżego imbiru oraz szczyptę soli; całość uprażyć pod przykrywką, delikatnie mieszając co pewien czas

Kaszę podawać na ciepło z uprażonymi jabłkami

Działanie: wzmacnia qi, ogrzewa yang, odżywia yin, wzmacnia Nerki, Śledzionę i Serce

Wskazania:  osłabienie, apatia, wychłodzenie organizmu, apatia, wodnisty katar

Składniki: płatki owsiane, jabłka, jagody kolcowoju (jeśli dostępne), świeży imbir, olej lniany, sól, cynamon

1) płatki owsiane podprażyć w stalowym lub emaliowanym naczyniu, dolać wrzątku, wkroić drobno pokrojone jabłka, dodać owoców kolcowoju, kilka plasterków świeżego imbiru, szczyptę soli, kilka kropel soku z cytryny, szczyptę papryki słodkiej, gotować do miękkości, mieszając w razie potrzeby, by nie dopuścić do przypalenia

Podawać na ciepło, polać na talerzu olejem lnianym

Działanie: wzmacnia qi, ogrzewa yang, odżywia yin, wzmacnia Nerki, Śledzionę i Serce

Wskazania:  osłabienie, apatia, wychłodzenie organizmu, apatia

Składniki: płatki owsiane, daktyle bez konserwantów (niesiarkowane), ziarno białego sezamu, świeży imbir, suszona papryka słodka, olej lniany, sól

1) płatki owsiane podprażyć w stalowym lub emaliowanym naczyniu, dolać wrzątku, wkroić drobno pokrojone daktyle, dodać kilka plasterków świeżego imbiru, szczyptę soli, kilka kropel soku z cytryny, szczyptę papryki słodkiej, gotować do miękkości, mieszając w razie potrzeby, by nie dopuścić do przypalenia; pod koniec gotowania dodać zmielonego ziarna sezamu (1-2 stołowe łyżki na osobę), wymieszać dokładnie

Podawać na ciepło, polać na talerzu olejem lnianym

Działanie: odżywcze i lekko rozgrzewające, wzmacnia qi, Yang i soki ciała

Składniki: soczewica zielona, ryż, listek laurowy, owoce jałowca, olej lub masło, wodorosty hijiki lub kombu, kmin rzymski, suszony tymianek, sól, sok z cytryny, natka pietruszki lub świeża bazylia, kozieradka, olej lniany

Wskazania: nadwaga, osłabienie qi i Yang (wychłodzenie organizmu)

1) Kleik ryżowy – jak w przepisie nr 1

2) soczewicę opłukać, zalać zimną wodą na kilka godzin, wylać wodę, gotować w świeżej wodzie na małym ogniu, usuwając powstałą pianę; dodać wodorosty, 1 łyżeczkę soku z cytryny, 3-5 jagód jałowca, łyżkę oleju lub masła, 1 listek laurowy, 1 łyżkę kminu i 1 łyżkę tymianku, gotować do miękkości, usunąć jagody jałowca i liście laurowe

Kleik (lub ryż) podawać z ugotowaną soczewicą, przybrać natką pietruszki lub świeżą bazylią, polać olejem lnianym

PRZEPISY KULINARNE – OBIADY

Ziemniaki i marchew (można też użyć korzenia pietruszki) obrać, opłukać i pokroić w małe plasterki. Cebulę obrać, opłukać i pokroić w kostkę. W garnku zagotować wodę, dodać pokrojone warzywa, dodać do gotowania liść laurowy, ziele angielskie, kminek i sól. Gotować na małym ogniu do miękkości. Po wyłożeniu dania na talerz dodać oleju lnianego lub rydzowego oraz posypać zieleniną.
1) soczewica – soczewicę namoczyć na kilka godzin, odlać wodę, gotować w świeżej wodzie z dodatkiem 1 ząbka czosnku i szczyptą soli

2) kasza gryczana – ugotować ze szczyptą soli i łyżeczką masła lub oliwy z oliwek

3) marchewka z cebulką – na rozgrzaną patelnię wlać kilka łyżek oliwy z oliwek, dodać utartą marchewkę, cebulkę pokrojoną w kostkę lub plasterki, podsmażyć do miękkości, pod koniec można dodać suszonej bazylii

1) czarną fasolę namoczyć na noc, rano odlać wodę i gotować w świeżej wodzie z kilkoma jagodami jałowca, kilkoma plastrami świeżego imbiru i solą.

2) kasza gryczana – ugotować z łyżką oliwy z oliwek lub łyżeczką masła i ze szczyptą soli

3) buraki obrać, ugotować na parze, pokroić w kostkę lub utrzeć na tarce, dodać odrobinę pieprzu, szczyptę soli, pokrojonych drobno ogórków kiszonych, majeranku, dodać kilka łyżek posiekanej natki pietruszki lub świeżego koperku i oleju lnianego, wymieszać dokładnie

1)  wołowinę po umyciu pokroić na niewielkie kawałki, wrzucić na rozgrzaną patelnię z oliwą z oliwek, dodać kilka ziaren ziela angielskiego, kilka liści laurowych, kilka plasterków świeżego imbiru, szczyptę soli, podsmażyć, dolać zimnej wody, gotować do miękkości

2) kaszę gryczaną opłukać, ugotować w osolonej wodzie

3) marchewkę korzeń pietruszki obrać, ugotować na parze, pokroić na cienkie talarki, dodać posiekanego koperku, polać olejem lnianym, wymieszać

PRZEPISY KULINARNE – KOLACJE

10 g żeńszenia (koreańskiego Ren Shen lub amerykańskiego Xi Yang Shen)

ewentualnie He Shou Wu (dla wzmocnienia Krwi I Esencji) lub Shan Yao (dla wzmocnienia Qi Środkowego I dolnego ogrzewacza), 300 g mięsa kurczaka, 4-5 daktyli Hong Zao (czerwonych daktyli), 2 l wody, 1 łyżka owoców kolcowoju, ½ łyżeczki soli,

2 łyżki sosu sojowego, 2 cebulki dymki (zielone części), ocet ryżowy, czosnek, ewentualnie chili

Korzeń żeńszenia namoczyć na noc, pokroić w plasterki, dodać do garnka z wodą, dodać mięso kurczaka pokrojone na paseczki, daktyle, zagotować, zebrać i usunąć pianę i tłuszcz, gotować na małym ogniu przez 40 minut, dodać owoce kolcowoju, gotować 15 minut, dodać sól i przyprawy, dodać posiekaną cebulkę dymkę, dodać sos sojowy.

UWAGA!!! Jest to bardzo wzmacniająca i odżywcza potrawa, zalecana dla osób osłabionych i wyczerpanych; ze względu na zawartość żeńszenia nie należy jej podawać osobom z nadmiarem yang, np. niewskazana jest dla osób z nadciśnieniem tętniczym krwi.

1) ugotować kaszę jaglaną

2) soczewicę namoczyć na kilka godzin, odlać wodę, zalać zimną wodą, dodać liście laurowe, ziele angielskie, kilka plastrów świeżego imbiru, ząbek czosnku, posolić, gotować kilkanaście minut, dodać opłukane wodorosty, np. kombu, dodać kilka pokrojonych pomidorów lub kilka łyżeczek koncentratu pomidorowego, dodać szczyptę papryki słodkiej, utartą marchewkę i korzeń pietruszki, gotować kolejne kilka minut, przed końcem gotowania dodać łyżeczkę majeranku i ewentualnie kilka łyżek ugotowanej kaszy jaglanej (jeśli chcemy, by zupa byłą gęsta i pożywniejsza), na talerzu polać olejem lnianym (2-3 łyżki) i posypać natką pietruszki

Jeśli nie dodajemy kaszy jaglanej (lub ryżu) – możemy podawać z tostowanym pieczywem razowym

Jeśli nie są dostępne, można gotować bez wodorostów

Do dużego garnka (np. 5 l) wlać trochę ponad połowę zimnej wody, posolić (1-2 łyżeczki stołowej), dodać 2 liście laurowe i przepłukaną na sicie czerwoną (pomarańczową soczewicę) w ilości 300-400 g. Gotujemy.

Drobno posiekać 3-4 cm kłącza świeżego imbiru i 1 cebulę; cebulę łagodnie zeszklić na rozgrzanym tłuszczu (najlepiej na oliwie extra vergine), dodając 1 łyżkę kuminu, szczyptę chili i 1 łyżkę kolendry oraz łyżkę ziół prowansalskich (lub innych do smaku). Gdy wszystko się dobrze podsmaży, dodać kilka pokrojonych pomidorów (lub dobrej jakości przecieru pomidorowego), wymieszać i dusić kilka minut mieszając drewnianą łyżką i uważając, by nie przypalić.

Posiekać lub utrzeć na tarce 2-3 duże marchewki, 1 dużą pietruszkę i ewentualnie 3-4 średnie ziemniaki. Dodać do gotującej się zupy. Gotować kilka minut (jeśli warzywa są pokrojone w kostkę lub plasterki, trzeba gotować dłużej). Następnie dodać 2 cukinie pokrojone w kostkę lub połówki talarków oraz pokrojone na drobne kawałki 2-3 łodygi selera naciowego. Dodać je do gotującej się zupy i gotować kolejne kilka minut.

Wlać pomidory z patelni. Można dodać 1 puszkę mleka kokosowego. Gotować kolejne kilka minut. Dodać 1 łyżeczkę garam masala. Dodać sok z ćwiartki cytryny, 2 łyżeczki skórki otartej z cytryny, 1 łyżeczkę czarnuszki i 1 łyżeczkę kurkumy. Wymieszać.

Podawać zupę na ciepło, na talerzu dodać oleju rydzowego lub lnianego, można przybrać koperkiem lub inną zieleniną.

W razie potrzeby można modyfikować ilość poszczególnych składników wedle własnych upodobań.

Wariant 1:

Obrany i oczyszczony seler (1 dużą bulwę) oraz kilka ziemniaków pokroić, ugotować, po ugotowaniu zmiksować, dodać sól, szczyptę gałki muszkatołowej, podawać z olejem lnianym lub rydzowym albo łyżeczką masła klarowanego, posypać koperkiem lub pietruszką.

Wariant 2:

Można wzbogacić zupę o korzeń pietruszki – podobnie jak seler i ziemniaki, należy go oczyścić, obrać, pokroić na plasterki i gotować z pozostałymi składnikami.

Taka zupa wspomaga usuwanie wilgoci oraz pobudza diurezę i wzmacnia qi, dzięki czemu w bezpieczny sposób wspiera eliminację nagromadzonych zastojowych płynów powodujących obrzęki.

PRZEJDŹ DO KURSÓW DIETYKI I ZIOŁOLECZNICTWA

ZOBACZ WIĘCEJ